یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403 - 1:57 قبل از ظهر

تجسم چیست؟

تجسم

تجسم روشی قدرتمندی است که توسط افراد در شرایط رقابتی قابل استفاده است. موفق‌ترین ورزشکاران جهان قبل از رقابت، موفقیت خود را تجسم می‌کنند. تحت عنوان تشبیه بصری نیز خوانده می‌شود، به معنای ایجاد تصاویر ذهنی از نتیجه‌ای است که قصد دارید به آن دست یابید. این تصاویر با استفاده از حواس پنج‌گانه ایجاد شده و در نتیجه فرد می‌تواند نمایی از واقعیت مدنظر را در ذهن خود ایجاد کند.

برای مثال، به یکی از موفقیت‌های زندگی خود فکر کنید. چه احساسی داشتید؟ بازسازی تصاویر و عواطف مشابه و ربط دادن آنها به موفقیت‌های آتی به شما کمک خواهد کرد تا مجددا عملکردی مشابه داشته باشید.

چرا تجسم اهمیت دارد؟

بدین دلیل اهمیت دارد که شما را آماده کرده و به شما نحوه واکنش به یک شرایط قبل از رخ دادن آن را آموزش می‌دهد. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا با شرطی کردن ذهن خود به دیدن، شنیدن یا احساس کردن موفقیت در ذهن خود، به اهدافتان برسید.

در روانشناسی عملکردی، دو نوع تجسم وجود دارد: نتیجه و فرایند.

  • تجسم نتیجه به حالتی گفته می‌شود که طی آن شما هدف نهایی را تصور می‌کنید. برای مثال، شما خودتان را در حال به دست گرفتن جام قهرمانی تجسم می‌کنید.
  • تجسم فرایند زمانی رخ می‌دهد که شما هر یک از مراحل موردنیاز برای رسیدن به هدف نهایی را تجسم می‌کنید. برای مثال، شما عادت‌های تمرین خود را یادداشت کرده و انجام آنها با بیشترین توان خود را تصور می‌کنید.

تجسم

اولین گام در تجسم

اگر شما به تازگی با این موضوع آشنا شده‌اید، باید با موردی آغاز کنید که می‌توانید به خوبی انجام دهید و در گذشته در آن به موفقیت رسیده‌اید. این امر، اساس تجسم شما را شکل داده و در این حالت، شما عواطف و احساساتی که پیشتر تجربه کرده‌اید را احیا می‌کنید.

زمانی که بتوانید در ذهن خود تجارب گذشته خود را بازسازی کنید، برای آن آماده هستید.

تصویری واضح ایجاد کنید

گام بعدی، رسیدن به شفافیت در مورد هدفتان است. شما باید چشم‌اندازی گسترده از آنچه می‌خواهید بدان دست یابید و دلیل تمایل به دستیابی آن داشته باشید. دستیابی به معنایی عمیق‌تر برای رسیدن به هدفی واضح برای شما ضروری است. سوالات زیر می‌توانند در رسیدن به وضوح و شفافیت به شما کمک کنند:

  • آیا قصد دارید حرفه‌ای بازی کنید؟
  • آیا می‌خواهید در یک رقابت پیروز شوید؟
  • آیا قصد دارید بهترین بازیکن تیم خود باشید؟
  • آیا قصد دارید بهترین بازیکن جهان باشید؟
  • آیا قصد دارید غذاهای سالم‌تری خورده و انرژی بیشتری داشته باشید؟

تصویر واضحی از آنچه که می‌خواهید و آن فردی که می‌خواهید باشید، ایجاد کنید. سپس، برای رسیدن به آن از طریق تجسم نتیجه یا تجسم فرایند، برنامه‌ریزی کنید.

درباره ی dradmin

مطلب پیشنهادی

تاب آوری

تاب آوری، کلیدی اسرارآمیز

تعریف افراد تاب آور افرادی هستند که خودآگاهی بالایی دارند و خودشان را میشناسند. تاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *