یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403 - 1:57 قبل از ظهر

روانشناسی چیست؟

روانشناسی

علم روانشناسی به مطالعه افراد پرداخته و نحوه تفکر، عمل، واکنش و تعامل آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. این علم با تمام جوانب رفتار و افکار، عواطف و انگیزه‌های نهفته در رفتار سروکار دارد. روانشناسی رشته‌ای است که در اصل به عملکرد طبیعی ذهن می‌پردازد، اما در بررسی زمینه‌هایی نظیر یادگیری، بخاطر آوردن و رشد روانشناختی طبیعی کودکان نیز نقش دارد. رشته روانشناسی از جمله رشته‌هایی است که سریعترین پیشرفت را داشته است و به طور گسترده در دانشگاه‌ها و مدارس تدریس می‌شود.

روانشناسان معمولا دارای مدرک پزشکی نبوده و فقط تعداد اندکی از فارغ‌التحصیلان روانشناسی با بیماران کار می‌کنند.

روانشناسان می‌توانند در چندین زمینه تخصص داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به سلامت روان، روانشناسی آموزشی و شغلی اشاره کرد. در زمینه درمان، روانشناسان در رشته‌های روانشناسی بالینی، مشاوره و سلامت تخصص خود را دریافت می‌کنند.

روانشناسی

نقش‌های درمان روانشناختی

همچنین نقش‌هایی نظیر روانشناسی برای سایر کارکنان از جمله دستیار روانشناس، متخصص رفاه روانشناختی و درمانگران نیز وجود دارند.

روان پزشکی چیست؟

روان پزشکی به مطالعه مشکلات سلامت روان و تشخیص، مدیران و پیشگیری از آنها اشاره دارد. روان پزشکان در اصل پزشکانی هستند که در زمینه روان پزشکی تخصص دارند. آنها اغلب اقدامات خود را با ترکیبی از مهارت تخصصی و تحقیق پیش می‌برند.

روان درمانی چیست؟

روان درمانی در حضور افراد، گروه‌‌ها، زوجین و خانواده‌ها انجام می‌شود. روان درمان‌ها به افراد در زمینه غلبه بر استرس، مشکلات زناشویی و عاطفی یا عادت‌های مشکل‌آفرین کمک می‌کنند. رویکردهای متعددی در زمینه روان درمانی یا گفتار درمانی وجود دارد که عبارتند از:

  • درمان‌های رفتاری شناختی
  • درمان‌های روانکاوی
  • درمان‌های روان پویایی
  • روان‌درمانی نظام‌مند و خانواده
  • درما‌ن‌های مبتنی بر هنر و بازی
  • روان‌درمانی‌های انسانی و منسجم
  • روان‌درمانی مبتنی بر هیپنوتیزم
  • درمان‌های ساخت‌گرای تجربی

روان‌درمانگر ممکن است یک روانپزشک، روانشناس یا متخصصی در زمینه سلامت روان باشد که آموزش‌های تخصصی در زمینه روان‌درمانی دریافت کرده است. روان‌درمانگرهایی وجود دارند که پیش‌زمینه‌ای در هیچ یک از رشته‌های فوق ندارند، اما آموزش‌های عمیقی در این زمینه دریافت کرده‌اند.

پزشکان روان‌درمانگر‌ نیز افرادی هستند که در زمینه روانپزشکی تخصص دریافت کرده و سپس یک دوره سه یا چهارساله روان‌درمانی گذرانده‌اند. نقش آنها، روان درمانی بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی است.

درباره ی dradmin

مطلب پیشنهادی

وسواس فکری

وسواس فکری چیست ؟

وسواس به افکار تکراری، مزاحم، غیرارادی، غیرمنطقی و عامل اضطراب اشاره دارد. هر فکری که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *